dimecres, 4 de setembre del 2013

Salmó en papillota. Finlàndia i la cuina finlandesa.

Després d’unes bones i intenses vacances, ja tornem a estar preparats per la “lluita” del dia a dia.

Com cada any a la tornada de les vacances m’agrada que el meu primer plat per al blog sigui un plat relacionat amb el lloc on hem passat les vacances.

Aquest any el destí ha estat el punt més septentrional d’Europa: el Cap Nord, després de 9 dies de viatge i molts, molts quilòmetres, vam arribar al Cap Nord per veure el Sol de Mitjanit, una experiència inoblidable i molt recomanable.
 El viatge de tornada vam decidir fer-lo per Finlàndia i va ser sens dubte una bona decisió. Un país per recórrer sense presses, visitant les seves ciutats i els seus pobles situats al mig de boscos i a la vora dels llacs en un entorn respectuós amb la natura i amb el benestar de la gent, i gaudint d’aquest ambient tranquil, seré, educat, d’aquesta manera de viure que ells anomenen “sisu” i que és una actitud pacient però a la vegada obstinada davant les dificultats i que els ha permès sobreviure davant dels atacs dels seus dos potents veïns (Suècia i Rússia) i que els ha permès, no només, guanyar la seva independència sinó també mantenir les seves diferencies, la seva identitat i la seva qualitat de vida .

En un país tan lligat a la natura, la gastronomia està directament relacionada amb els productes frescos locals i un d’aquests productes és el salmó, el protagonista de la meva recepta d’avui.

Salmó en papillota

Ingredients: (2 persones)
-       2 rodanxes de salmó
-       1 taronja
-       2 cebes tendres
-       Una copa petita de vi blanc
-       Oli
-       Sal
-       Pebre negra
-       Anet

Preparació:
-       Per cada rodanxa de salmó, prepareu un tros gran de paper d’alumini.
-       Col·loqueu sobre de cada tros de paper d’alumini una rodanxa de salmó amb sal, pebre negre i anet.
-       Peleu i talleu la taronja a trossets.
-       Talleu les cebes també a trossets.
-       Col·loqueu la taronja i la ceba per sobre les rodanxes de salmó.
-       Tireu per sobre del salmó el vi blanc i un rajolí d’oli.
-       Emboliqueu cada rodanxa amb el paper d’alumini amb molt de compte perquè no s’escapin els sucs durant la cocció.
-       Escalfeu una planxa o una paella
-       Col·loqueu sobre la planxa o paella les papillotes
-       Coeu a foc mig durant aproximadament 5-10 minuts, depenent del grau de cocció que vulguem obtenir i del foc. No cal donar la volta a les papillotes
-       Traieu del foc i serviu.
Nota:
La cocció es pot fer també al forn, a 180ºC durant uns 20 minuts.

La gastronomia finlandesa
Com no podia ser d’una altra manera, i com tots els aspectes de la vida a Finlàndia, la gastronomia està íntimament lligada a la natura i la base de la cuina són els productes naturals i locals.

Aquests ingredients fonamentals de la cuina finlandesa, els podríem dividir en tres grups: les carns, els peixos i les fruites i verdures.

Quant a les carns podem trobar algunes tan exquisides i estranyes per a nosaltres com la carn de ren o de cérvol, tot i que també són bàsiques a la dieta, les carns de xai o de bou. Nosaltres vam provar la carn de ren en tres versions: estofat amb puré de patates i salsa de nabius, mandonguilles amb patates i ceba caramel·litzades i ren fumat.
Pel que fa als peixos la varietat és molt gran. No hem d’oblidar que Finlàndia té a més de molts quilometres de costa, gairebé 200.000 llacs. Els peixos més utilitzats són el salmó, l’arengada i la truita, tot i que també consumeixen peixos blancs, acompanyats de salses boníssimes, verdures a la planxa o saltejades, pasta, amanides o patates.

Si parlem de les fruites i verdures, en un país de natura exuberant, la varietat és immensa. En qualsevol mercat es pot trobar tota classe de baies (el que aquí diríem fruites del bosc): nabius, mores, maduixes, mirtils....Les verdures són també variades i en quant a les verdures una curiositat és que els pèsols els mengen crus i com si fos una autentica delicatessen.

Un altre apartat molt important a la gastronomia finlandesa són les postres: dolços, pastissos, pastissets...pel que diuen, molta varietat i tot exquisit, però sincerament, no puc donar la meva opinió perquè jo no sóc molt amant de les coses dolces, però el meu company de viatge m'assegura que són boníssims.

1. Preciosos, aquests paisatges!! Jo vaig anar a Finlàndia l'any passat, però per cap d'any. I estava toooot nevat! Que diferent, ara! Segur que vau gaudir del salmó, oi? El fan de tantes maneres...!! GRàcies per compartir, és emocionant!

2. Quines fotos més maques. Donen una sensació de pau i tranquil·litat. A nosaltres ens encanta el salmó així que segur que farem aquesta recepta un dia d'aquests.